Internet Info, s.r.o. Lupa Root Měšec Podnikatel DigiZone Slunečnice Vitalianew Bomba Navrcholu Weblogy Jagg Woko Dobrý web Computer.cz SK: MojeLinky
Root.czBlogyTady je Svaťasovo – den za dnem v IT

Možná je to tady

Svatopluk Vít, 13. 02. 2009, 09:09 v kategorii Software, Zamyšlení, štítky:

"Systém už mám a teď si ještě nainstaluju Pidgin, aby mí zákazníci nepřišli o kontakt na mne. Někdo jim tu podporu přece musí poskytovat."

Pokud se v této větě poznáváte, zbystřete. Svědčí to o tom, že víte něco o ICQ a že nepoužíváte originálního ICQ klienta (a navíc ještě pro firemní komunikaci se zákazníky). Pokud se v dané problematice neorientujte tak vězte, že licence pro používání ICQ je v jistých ohledech docela svazující a nekompromisní. Síť ICQ nelze používat pro komerční účely (což komunikace se zákazníky určitě je), nesmíte ji využívat z jiného než oficiálního klienta (a oficiální klient pro Linux neexistuje), nesmíte blokovat reklamu, kterou oficiální klient zobrazuje. V tuto chvíli existuje spousta alternativních klientů, které můžete využít, reklamu nevidíte.

Jak jsem si dnes přečetl nejprve na Lupě, a později v blogu Jana Pinkase, začíná provozovatel sítě blokovat alternativní klienty. Zatím to dělal nepřímo "neplánovanými" změnami protokolu, které však alternativci rychle implementovali a po několika dnech vše fungovalo jak mělo. Možná mávnete rukou nad tím, že je to zatím jen v bývalých státech Sovětského svazu, ale může to být jen tzv. pilotní projekt před celosvětovým nasazením. Vše momentálně závisí na tom, jak dopadne ruská mise. Pokud se osvědčí, myslím si, že v době krize, je každý dolar k dobru znát (a z alternativních klientů prostě dolary nepřitečou), bude nasazení celosvětové.

Jste-li IT guru a máte-li ve svém portfoliu kamarádů - počítačových neználků, osoby, které ICQ používají, veďte v patrnosti, že se klidně za nějakou dobu může stát, že jejich používání ICQ sítě brzy násilně skončí a bez náhrady. Podle popisu Jana Pinkase totiž tentokrát nejde jen o momentálně nedostupnou komunikaci, jsou podnikány záměrné kroky ze strany AOL a uživatelé se snaží, seč mohou a výsledek není žádný. Začíná jim docházet trpělivost. Pokud se nechtějí ICQ vzdát, mají v Microsoft Windows možnost začít používat oficiálního klienta. Se vší reklamou a nabubřelostí tohoto programu (a spousta jich to udělá). V Linuxu už možnost volby nemají. Oficiální klient neexistuje. Pokud nepočítáme ICQ2Go (flash verze) nebo různé zastaralé verze klientů od AOL.

Každopádně to neznamená, že zítra přestanou alternativní klienti fungovat (kdoví, jestli kdy), pro spoustu z nás to však může být docela zajímavý podnět k diskuzi na téma, zda nezkusit obsáhleji informovat mezi laiky a nabízet jim alternativy v podobě jiných sítí (asi se sluší začít s Jabberem). Když máme dnes ten pátek třináctého a všude zuří ta ekonomická krize...

Komentáře (53)

  1. 13. 02. 2009, 09:14 vetinari napsal:

    Konečně!! Konečně pořádný důvod přejít jinam, hromadně, bez výmluv na dlouhý contactlist....

  2. 13. 02. 2009, 09:28 LuFa napsal:

    K ICQ se lze bez problémů a oficiálně připojit v prostředí gmailu. Čas od času tohoto využívám. Jinak jsem samozřejmě pro Jabber. Kroky AOL vítám ;-) .

  3. 13. 02. 2009, 09:42 Dali napsal:

    Také vítám kroky AOL :-) je na čase se ICQ trvale zbavit. Výborná zpráva, díky za ni.

  4. 13. 02. 2009, 11:08 D.A.Tiger napsal:

    No, nevím, ale já se s Kopete nemohu přihlásit k ICQ už nějakou dobu. Nějak mi ani nechybí. komunikačních protokolů jsou mraky. Nicméně o správě, že AOL chce natrvalo odříznout všechny neoficiální klienty vím už cca měsíc. Dozvěděl jsem se to od nějakého ICQ-fandy. No ať dělají co jim libo....

  5. 13. 02. 2009, 11:08 Elven napsal:

    ICQ ma svoje vyhody. a tiez straaaaaaaaaaaaaaaaasnu hromadu nevyhod.

    nemam k tomu co viac povedat...

  6. 13. 02. 2009, 11:24 Jozef Kalus napsal:

    jedina výhoda je, že je tam koooopec ludiiii... nic ine... :(

  7. 13. 02. 2009, 11:35 Pitris napsal:

    Osvěta je problém. Pro mnoho lidí IM==ICQ. Důvody proč ICQ opustit nechce nikdo pochopit - protože to prostě funguje a je tam spousta jejich přátel. Tečka.
    Když jsem už dávno upozorňoval na výše uvedené problémové partie v licenci na používání ICQ, ještě se mi vysmáli, že "tohle přece nikdo nečte..." V konečném důsledku jsou pak ti, kteří vědí,v očích těch, kteří nechtějí vědět, za úplné blbce.

  8. 13. 02. 2009, 12:36 alblaho napsal:

    Stejně se přesuneme na facebook. I když to je možná z bláta do louže .-)

  9. 13. 02. 2009, 12:37 DevelX napsal:

    [7]:
    1) Nevědomost je sladká
    2) Problém, který nevídím (snažím se nevidět) neexistuje
    Kým toto bude prístup väčšiny užívateľov, plačeme na nesprávnom hrobe.

  10. 13. 02. 2009, 12:42 danaketh napsal:

    Bohudík, že to není celosvětový problém. Na dotaz "Máš ICQ?" dostávám v případě zahraničních přátel (převážně z oblasti online her) nechápavé pohledy. Většina má MSN, pár Jabber, Skype, GTalk... ICQ skoro nikdo.

  11. 13. 02. 2009, 12:57 Franta napsal:

    Už aby to bylo i u nás. Pak všichni ti "zkušenější kamarádi, kteří rozumí počítačům" budou muset zahodit své Mirandy a QIPy a přejít na jiný protokol a klienta (protože přece "nemohou klesnout tak hluboko, aby používali oficiálního ICQ klienta"). A ke stejnému kroku budou nabádat své BFU kamarády (podobně, jako když je před lety naučili ICQ používat). Nedělám si iluze, že by všichni přešli na Jabber -- velká část lidí přejde na MSN, ale přesto přírůstek uživatelů Jabberu bude významný.

  12. 13. 02. 2009, 13:05 Franta napsal:

    [11] Případně nemusí zahzovat klienta, ale stačí přejít na jiný protokol -- jak v případě Mirandy tak QIPa to může být Jabber.

  13. 13. 02. 2009, 13:39 xChaos napsal:

    http://teckacz.cz/index.php?clanekid=831

  14. 13. 02. 2009, 15:09 Mr.Dan napsal:

    Ano! Slava!
    Drzim arogantnim manazerum ICQ palce, aby jejich napad zablokovat vsechny alternativni klienty vysel a nesel snadno obejit! A nemyslim to ironicky.
    Konecne uz musi prijit nejaky impuls, jak uzivatelum naznacit, ze ICQ uz davno neni v mode.
    Uz mam i naplanovane, jak se v ten krasny moment zaridim - otevru si Facebullshit a svuj stav zmenim z vecneho "@ work" na "vyserte se taky na ICQ, kdyz vam hazi klacky pod nohy, pouzivejte Jabber"

    :-)

  15. 13. 02. 2009, 15:21 __I__ napsal:

    Nikto si nevšimol, že pre linux existuje oficiálny ICQ klient? Síce je zabalený v staručkom balíku Netscape 7, ale je rozhodne použiteľnejší a funkčnejší ako prastaré AIM for Linux.

  16. 13. 02. 2009, 16:32 r napsal:

    Z linuxu se dá legálně/oficielně icq používat též přes jejich webového flash klienta. Né že bych to dělal :)

  17. 13. 02. 2009, 16:36 Elven napsal:

    16: tam to vypadava este castejsie ako v roznych neoficialnych klientoch...

  18. 13. 02. 2009, 18:54 Miloslav Ponkrác napsal:

    Kecy, kecy, kecy. Už mě nebaví pořád číst lhaní linuxové komunity o ICQ.

    Zde je pravda:

    1) Alternativnéí klienti k ICQ jsou oficiálně povoleni.

    2) Žádný boj proti alternativním klientům změnami protokolu není.

    Ad 2) Jestli uveřejnění plné dokumentace nového protokolu ICQ spolu se svolením použít jej pro alternativní klienty ICQ přímo od provozovatele ICQ – firmy AOL. A zároveň upozornění 2 roky dopředu, že zastaralá verze protokolu bude vypnuta. Jestli toto vše považujete za boj proti alternativním klientům – pak ve Vás musí být hodně fanatické nenávisti proti ICQ.

    Pravda je taková:

    Kdosi v linuxové komunitě zapálil boj proti ICQ. Že při tom padlo mnoho lživých argumentů je nepodstatné, jakmile se dostanou ke slovu emoce, IQ linuxové komunity je v háji pod IQ mrazu. Pak to od toho fanatika začalo x lidí opisovat, takže pak „svatas“ uvádí “hodnověrné“ odkazy jen od opakovačů.

    Smutné je, že si nikdo z nich včetně autora článku nezjistil skutečný stav věcí. Ale to je pro bezbřehý emocemi zažehnutý fanatismus celkem typické.

    Pro Ty, kteří jsou schopní ještě myslet:

    Každý právní dokument, včetně licence ICQ, platí jako celek. Vytrhnutá část jakéhokoli právního dokumentu není nic. Pokud se jakýkoli právní dokument dostane k soudu, bude vždy posuzována jako celek. Hint: Americké smlouvy a licence se píší tak, že jí musíte přečíst celou do posledního slova včetně návazných dokumentů – jinak nepochopíte přesně o čem píše. České smlouvy jsou psány odolněji k vytrhávání z kontextu.

    Další hint: Pokud máte v licenci ICQ napsáno, že nelze používat alternativní klienty BEZ PÍSEMNÉHO A VÝSLOVNÉHO POVOLENÍ AOL, a zároveň vc jiném dokumentu firma AOL toto VÝSLOVNÉ A PÍSEMNÉ POVOLENÍ UDĚLÍ, pak člověk, který myslí z toho vyvodí, že jsou povoleni alternativní klienti. A tak se také přesně stalo, tudíž zákaz alternativních klientů neexistuje.

    Další hinty nechám na těch, kdo si to chtějí přečíst a dozvědět se jak to je. Ostatním bohatě stačí nenávistné a nepravdivé fanatické lži proti ICQ.

    Až příště budete číst kritiku ICQ, snadno poznáte, kdo je v obraze, a kdo lže a jenom papouškuje nepravdivé urban legends:

    1) Kdo píše, že u ICQ nejsou povoleni alternativní klienti lže – a jeho informace mají cenu nesvéprávného člověka.

    2) Kdo píše, že AOL bojuje proti alternativním klientům, pak mu jde více o náboženskou nenávist proti ICQ i za cenu, že bude uvádět lidi v omyl.

  19. 13. 02. 2009, 19:11 tm napsal:

    Zaujímavé. Ešte by to ale chcelo nejaké relevantné linky.

  20. 13. 02. 2009, 19:48 forbik napsal:

    18: tak mozna chapu spatne tutu vetu v licenci... "Souhlasíte s tím, že nebudete (1) bez výslovného písemného oprávnění společnosti ICQ vytvářet ani používat jiný software než ten, který vám poskytla společnost ICQ nebo America Online, LLC."... podle me je tim mysleno ze nesmime pouzivat alternativni komunikatory.

  21. 13. 02. 2009, 19:49 dent napsal:

    [18] Pane Ponkrác, nejsou povoleni pouze alternativní klienti, kteří implemetují alespoň dva ze čtyř reklamních systémů ve stylu oficiálního ICQ klienta? Když jsem se o to naposled zajímal, tak tohle byla ta studená sprcha po počáteční euforii.

  22. 13. 02. 2009, 19:54 nechcem napsal:

    nechcem vas strasit, ale prave mi prestal fungovat pidgin (2.5.4) ,,, co ted? wine?

  23. 13. 02. 2009, 20:13 5o napsal:

    Zaujmave co pan Ponkrac napisal, ale budiz. Ale aj tak zostava kopec vyhrad voci ICQ - zastaraly, nemoznost sifrovat spojenie, zatazeny reklamou a vdaka ruskym hackerom sa nim len siri kopec virusov a spamu. A ich otravny spam boti s odkazmi na zavirene stranky mi uz lezu na nervy. Bud prejst na ICQ2GO alebo sa spolahnut ze pre oficialne ICQ niekto nakodi dobru podporu do Wine. Ale ak mi nepojde ICQ na Pidginovy... ok kaslem na ICQ a zvysoka a vsetci znamy co ho pouzivaju nech mi vylezu na hrb :-) . Potom maximalne ak ma dlllho bude niekto prosit mozno obcas na ICQ2Go, inac ani bohovy.

    P.S. ICQ2Go som pred chvilou skusal, ten sice pekne vyzerajuci, ale predsa len flashovy odpad, mi pri vypinani zhodil Fx, OMG. Prave pri pisani tohto prispevku. Zlaty Fx napisany text si pamätal :-)

  24. 13. 02. 2009, 20:39 nechcem napsal:

    @23

    a pidgin ti este funguje? treba mam ja neco posrany v pc

  25. 13. 02. 2009, 21:48 LukSoft napsal:

    Pidgin 2.5.4, Gentoo 2008.0, ~amd64, amd64, funguje, jen přenosy souborů shazují klienta.

  26. 13. 02. 2009, 22:10 dabox napsal:

    Pokud nějakému uživateli ICQ začnu nabízet Jabber obvykle se mě zeptá "A půjde mi tam taky zadarmo posílat SMSky jenom tim, že na ten kontakt kliknu? A takový ty flashový hry? Hodně to s lidma paříme" A na těchto argumentech většinou skončim :( (

  27. 13. 02. 2009, 23:28 qk napsal:

    Pidgin 2.5.4-1.fc10 - 64b Fedora - jede

  28. 13. 02. 2009, 23:37 Lukáš 'Spike' Polívka napsal:

    Pan Ponkrác především stále nevzal na vědomí, že specifikace protokolu OSCAR uveřejněné společností AOL a s nimi spojená licence se vztahují pouze na síť AIM, nikoli ICQ. Několikrát na to byl upozorňován a stále dokola opakuje to samé. Tak kdo tady lže?

  29. 14. 02. 2009, 00:29 Anonymní napsal:

    [26] Aspoň do vodafounu a o2 mi posílat jdou, přes transport jabbimu. Snadnější odesílání SMSek snad ani být nemůže :-)

  30. 14. 02. 2009, 09:26 Miloss napsal:

    [26] jj. můžou mít transport.. ale nevim nevim jak je to tam s odpověďmi

    Pidgin 2.5.3 32b Ubuntu 8.11 OK (ale "oficiálně offline", jen 5 lidí mimo invisible list)

  31. 14. 02. 2009, 10:33 enki napsal:

    heh..to by mě ani nenapadlo kolik lidí asi ještě používá ICQ. Občas to vidím na nějaké stránce, považoval jsem to za určitej druh fandovství. Lidi co mám v kontaktech maj buď jabber nebo MSN (je zvláštní že se MS chová v tomhle docela rozumně).

  32. 14. 02. 2009, 10:42 nechcem napsal:

    @24 uz mi jede pidgin, zvlastne (Ubuntu 32bit intrepid)

  33. 14. 02. 2009, 11:18 JmJ napsal:

    Ze to tak resite. At si kazdy uziva co chce a co je mu libo. "Oni" to neresi, jedini kdo jsou v tomhle "problemu" za blbce, jsme my, kteri to resime :-) Od jiste doby na ne kaslu, kdyz si stezuji, ze jim ICQ neco nedela, tak napisu, at zkusi jiny IM a tim koncim. Zbyle diskuse a presvedcovani jsou ztrata casu. To si radeji zajdu vymenit spojku na VAZa, beztak z toho uz mam poloautomat :-)

  34. 14. 02. 2009, 11:23 Radovan napsal:

    Teď jsem to testnul: Gaim 1.5 (pořádná vykopávka) na Ubuntu 6.06 ICQ 6 na Win XP, všechno funguje bez problémů i s posíláním souborů, i když před pár měsíci mi nějakou dobu nešly odesílat. Zatím dobré, ale ten přechod na Jabber mě asi také jednou čeká :-D
    P.S. Jen mi teda hned po odeslání souboru přišel ruský spam, že by to AOL rozesílal místo těch reklam, které se mi nezobrazují?

  35. 14. 02. 2009, 16:05 nechcem napsal:

    @34
    rusky spam chodi aj mne, nezavisle od klienta :-(
    ale asi to bude pravdepodobne registrovanim niekam, kam som uviedol icq cislo...

    s tym jabberom..... ja by som rad presiel , ale ked vsetci ostatni kamarati maju icq, co nadelam ? nic

  36. 14. 02. 2009, 18:30 František Slavíček napsal:

    Myslím si že v dnešní době ICQ absolutně nemá smysl a JABBER je nesrovnatelně lepší a otevřenější tečka

  37. 14. 02. 2009, 18:49 Avenger napsal:

    [28]: Je to jasné. Co mě zaráží je, že pan Ponkrác vždy skončí s diskusí, jakmile někdo poukáže na tento smutný fakt. Poté už se neozve, ale přijde do další diskuse a zopakuje tam znovu svoje lži, a ještě ze lži obviní jiné. Kdyby se jen dokázal snést z výšin milovníka ICQ a dokázal se podívat na celou situaci objektivně... takhle jenom zmate celou řadu lidí, kterým se pak politika AOL ohledně ICQ nezdá tak nepříjemná, jaká ve skutečnosti je.

  38. 14. 02. 2009, 19:19 xurwha napsal:

    Tak si říkám, že tady lidi prostě nemyslí a nedokáží si dát věci dohromady: odkud je spam? Z Ruska? A kde začalo AOL vypínat alternativní klienty? V Rusku. Ergo je velmi pravděpodobné, že je tu určitá příčinná souvislost... :-P

  39. 14. 02. 2009, 19:55 Lukáš 'Spike' Polívka napsal:

    Já moc souvislost nevidím. Není žádný problém spamovat z IP adres mimo Rusko, tudíž to problém se spamem neřeší.

  40. 14. 02. 2009, 21:43 Radovan napsal:

    @39 Však já to také neřeším, když mi přijde takováhle zpráva:
    (11:11:03) 439708413: Æåñòêèé õàðäêîð è ýêñòðàâàãàíòíûé ôåòèø áåñêîíå÷íîå êîëè÷åñòâî âèäåî äëÿ òåáÿ! mirgrexov(òî÷êà)ru 14976
    tak automaticky klikám na Blokovat. Jaká stránka má adresu světhříchů(šnek)ru si dovedu docela dobře představit :-D Osobně mám sice podezření na jednoho kamaráda s QiPem, že se někam dostal jeho kontaktlist, ale nějak se nemá k tomu aby zjistil jestli tenhle spam chodí i ostatním jeho kontaktům, takže to nemůžu potvrdit.

  41. 14. 02. 2009, 23:46 Anonymní napsal:

    Mno, vykašli se na ně. Potom poznáš lidi, kteří s tebou chtějí komunikovat, a ty, kteří ne. Na ostatní se můžeš vykašlat. Pořád tu ale máme email, takže no problema.

  42. 15. 02. 2009, 10:58 Ja. napsal:

    Rovnaká stratégia ako pri windowsoch: používajú to všetci, tak to používaj aj ty. To je jediný argument pre icq.

  43. 15. 02. 2009, 11:31 obrys napsal:

    [41] No, hlavně, že emaily se používat dají, když přes ně teče 96% spamu. :-P Email se postupně stává deprecated záležitostí, jen škoda, že prozatím neexistuje adekvátní náhrada.

  44. 15. 02. 2009, 12:14 Franta napsal:

    [41] neřekl bych – kompatibilita mezi OS je dnes na poměrně vysoké úrovni (formáty, kódování, protokoly…) navíc v případě webových aplikací (kterých je dnes hodně) tě „alternativní“ OS vůbec neomezuje. V IM je ale situace jiná: pokud nemáte stejnou síť, nedomluvíte se vůbec. Proto je Jabber jediná správná cesta – i přes odlišné klienty a poskytovatele se spolu lidé domluví.

    [43] deprecated? spam? Chodí mi ho minimum, zanedbatelné množství oproti normálním mailům. Je fakt, že e-mail je tu už hodně dlouho a SMTP + MIME by mohlo být časem nahrazeno nějakým formátem a protokolem založeným na XML, ale zatím to funguje celkem dobře. E-mail je dobrý komunikační prostředek a ve spojení se šifrováním a podpisem i bezpečný (GPG nebo S/MIME).

  45. 15. 02. 2009, 15:33 maertien napsal:

    [22] - Nevim. Mne funguje naprosto bez problemu stary gaim 2.0.0beta5 ;-) Problem bude asi uplne nekde jinde ;-)

  46. 15. 02. 2009, 15:49 Harvie napsal:

    Dobre... ale co presne zabrani Pidginu, aby se choval presne jako ICQ? (pokud jde o komunikaci se serverem).

    Branit se proti reverznimu engineerstvi by byla docela slozita prace... bylo by potreba sifrovani a zakompilovat podporu SSL primo staticky do binarky, aby se predeslo DLL injekcim, potom vymyslet nejaky genialni zpusob sifrovani celeho kodu, tak aby se nedal ziskat, coz je pokud vim nemozne, protoze ten kod se musi stejne jednou rozsifrovat, pokud se ma zjistit a takhle by se dalo argumentovat donekonecna. uplne staci, kdyz se pidgin prestane identifakovat jako pidgin, ale bude se hlasit jako icq s odpovidajici verzi protokolu. Kdyby icq zacalo pouzivat SSL, tak je to jen dobre, ale pochybuju, pac to by hrozne zvysilo zatez vsech jejich serveru...

    [45]: pamatuju, ze nakou starsi verzi gaimu sem na debianu musel rucne patchovat rovnou v binarce... nakonec sem rozchodil pidgin z etch-backports nakonec sem na ArchLinuxu, kde vsechno chodi jak ma ;o)

  47. 15. 02. 2009, 18:23 Phokz napsal:

    46: pokud budou chtit zabranit pouziti ostatnim klientum, nepouziji sifrovani, ale obfuskaci. Stejne jako skype. Doporucuji precist prezentaci Biondiho z BlackHat Europe
    http://www.blackhat.com/presentations/bh-europe-06/bh-eu-06-biondi/bh-eu-06-biondi-up.pdf

    Je sice skoro 3 roky stara, ale je to stale zajimave.
    Jsou pouzity skoro vsechny myslitelne obfuskacni techniky, me osobne nejvic zaujalo pouziti
    nestandardni komprese (no gzip/lzo/lzma), ale aritmeticka komprese.

    A pokud dobre vim, tak neexistuje zadny neoficialni skype klient, nebo se mylim?

    Takze s ICQ by to slo udelat take, uplne shodnym pristupem.

  48. 15. 02. 2009, 20:26 TIGER napsal:

    Stejně by mne zajímalo, který kokot sem zanesl ICQ ... to musíme být unikát opravdu ve všem ? :-D

  49. 16. 02. 2009, 08:52 sid napsal:

    Neznalym uzivatelum se smejete kvuli jejich neznalosti, ale podle me jim neni co vycitat. Stejne tak, jako se ja nezajimam o podil uhlohydratu ve strave(profesionalni dietolog by me asi byl schopen presvedcit ke zmene pristupu a treba by mel i pravdu, ale me to proste nezajima), tak bezneho uzivatele PC nezajimaji softwarove licence a jejich dusledky. V oblastech, kde neni verejnost dostatecne erudovana zkratka nevyhrava nejlepsi reseni. S tim se musime smirit.

  50. 18. 02. 2009, 14:14 Mango napsal:

    hmmm... icq 6 bylo nepřehledný, hnusný. Přešel jsem proto na QIP. A musím říci, že je mi líto, že končí. (nebo má končit) :-(

  51. 20. 02. 2009, 09:46 titanik napsal:

    po tom co mi uz podruhe zmizel ucet z icq uz nemam silu to dal resit naposledy to bylo pred dvema dny, den pred tim si v klidu pisu a druhy den mi transport hlasi "incorect password" prihlaseni mi nejde ani na strankach :) nastesti jsem vyvesil ze kdyz nejsem na icq jsem na jabberu :) co se bude dit v nejblizsi dobe nevim, treba se mi zacne menit pomer kontaktu jabbber vs. icq, nebo taky ne, na me strane bylo vse v poradku, takze zalezi na tom jak se zachovaji mi komtakti. imho qip je nejhorsi klient co existuje a ukradene seznamy kontaktu pochazi z nej, co prisel do mody zacal chodit spamm a kupodivu pochazi z mist odkud ho chodi nejvic. alternativam im zdar!

  52. 20. 02. 2009, 10:25 x napsal:

    QIP je nehorsi klient co existuje ne nahodou pochazi ze zeme co rozesila spam, takze je mozne ze odcizene seznamy kontaktu mohou byt prave z tohoto klienta, vsak v licenci je psano ze instalaci davam souhlas k pouzivani meho seznamu ke spamovani :)

  53. 20. 02. 2009, 10:28 x napsal:

    QIP je nehorsi klient co existuje ne nahodou pochazi ze zeme co rozesila spam, takze je mozne ze odcizene seznamy kontaktu mohou byt prave z tohoto klienta, vsak v licenci je psano ze instalaci davam souhlas k pouzivani meho seznamu ke spamovani ;)

Přidej komentář